بررسی شیوه طراحی انسان در سفالینه های مینایی (قرن 6 تا 9 ه.ق)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
  • نویسنده کتایون واحدی
  • استاد راهنما فهیمه پهلوان
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

موضوع پژوهش حاضر بررسی شیوه طراحی انسان در سفالینه های مینایی(قرون 6 تا 9 ه . ق) است. سفال مینایی به عنوان یکی از منابع معتبر و ارزنده فرهنگی شناخته شده است، تحقیق و بررسی درباره آن می تواند لایه های مبهم و تاریک بخشهایی از تاریخ، فرهنگ و هنر کشور ایران را روشن سازد. با نگاه اجمالی به تحقیقات انجام شده از سوی باستان شناسان و پژوهشگران، به نظر می رسد نکات مبهم و ناقصی درباره تحلیل نقوش سفالینه های مینایی باقی مانده است و تا کنون، روش علمی مناسبی، برای تشخیص و جداسازی سبکها و نقشمایه ها، به دست نیامده است. در این راستا، در پی تحقق اهداف تفصیلی پژوهش حاضر، که عبارتند از شناسایی انواع نقشمایه ها، شناخت ویژگیهای کلی نقوش انسانی، بررسی انواع شیوه بیان وشیوه های گوناگون طراحی در بازنمایی نقوش انسانی و بررسی تفاوت و تشابه نقوش انسانی درسفالینه های میناییِ مراکز مختلف تولید سفال در ایران (ری، ساوه، کاشان) بررسی هایی انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی - تحلیلی است که با استفاده از دو شیوه مطالعه متون کتابخانه ای و مشاهده ای انجام شده است. در روش کتابخانه ای از کتابهای فارسی و انگلیسی و سایت های اینترنتی استفاده شد، در نهایت «آراء صاحبنظران در حوزه های تاریخ، باستان شناسی و نگارگری» جمع بندی و نتیجه گیری شد. در روند مشاهده ای «50 تصویر» از میان آثار سفالین مینایی مربوط به سه مرکز تولید سفال «کاشان، ری و ساوه» جمع آوری گردید و جامعه آماری این تحقیق را تشکیل داد. نهایتاً «15 اثر» با توجه به اولویتِ شمایل های انسانی با شاخص وسعت سطح و کثرت، به شیوه تصادفی (رندوم) انتخاب شد و جامعه نمونه این تحقیق را تشکیل داد. نتایج به دست آمده از جامعه نمونه مشخص می کند، نقش72 شمایل انسانی به تصویر کشیده شده است، که در این میان نسبت فراوانی شمایلهای زن به شمایلهای مرد در مرکز کاشان یکسان است، نسبت فراوانی شمایلهای زن به شمایلهای مرد، در مرکز ساوه در مقایسه با مرکز کاشان کمی کمتر است و فراوانی شمایل زنان نسبت به مردان در مرکز ری بسیار اندک است. از بررسی های انجام شده چنین به نظر رسید که ویژگی های ظاهری نقشمایه ها اعم از شمایلی و نوشتاری در چندین عامل مشترک هستند، از قبیل تاکید بر روی قاب بندی، که با استفاده از نوار های پهن و باریک رنگی یا خطوط نوشتاری و کتیبه بر گرداگرد ظروف ایجاد شده است. همچنین ترسیم نقشمایه ها با توجه به ساختار از قبل پیش بینی شده که در بیشتر موارد از یک ترکیب هندسی تبعیت می کنند، اما اکثراً در نگاه اول قابل شناسایی نیستند و نیاز به تامل بیشتری دارند. همین طور، کیفیت های بصری گوناگون (توازن، تقارن، ریتم) که باعث به وجود آمدن فضایی فعال، پویا و احساس جان بخشی و حرکت در میان نقوش شده اند. نهایتاً مشخص گردید شباهت، اهمیت و فراوانی شمایل انسانی (از نظر تعداد و وسعت سطح) بیان خاصی از پرسپکتیو در اندام، استفاده از الگوی یکسان برای حالتهای مختلف، پرهیز از واقع گرایی و بازنماییِ طبیعت، رنگ آمیزی و تزئین به شیوه تخت و دو بعدی، در تمامی آثار بررسی شده، مد نظر بوده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مطالعه تطبیقی- تحلیلی نقوش سفالینه های آقکند با نقوش منسوجات قرن های چهارم تا ششم ه.ق.

The Aghkand potteries have high position in the classification of pottery types of the early Islamic period. Since the researchers assess the start and use of Aghkand potteries from the 4th century to the mid of the middle Ages of Islamic period, so in this paper we perused the comparison of pottery designs of Aghkand and textile designs of Buyid and Seljuk periods that lie in the interval. Whi...

متن کامل

بررسی نقوش سفالینه های مینایی ساوه در سده های ششم و هفتم هجری قمری براساس نمونه های موزه متروپولیتن

ساوه، در میان پژوهشگران حوزه سفالینه اسلامی، به عنوان یکی از عمده مراکز تولید سفال مینایی سده‌های 6 و 7 هجری قمری شناخته شده است. با توجه به نمونه‌ سفال‌های تاریخدار منسوب به ساوه؛ سده 6 ه.ق. دوران اوج ساخت سفال مینایی در این شهر در نظرگرفته شده است. این امر مرهون توجه حاکمان به هنر و پرورش هنرمندان این صنعت از یک سو و از سوی دیگر مهاجرت گروه کثیری از هنرمندان مراکز تولیدی کاشان و ری در پی حملا...

متن کامل

بررسی یادداشتهای نسخه های خطی مجموعه سیدمحمد مشکوة (قرن 6 تا 12)

دراین پژوهش، مضامین یادداشتهای نسخه های خطی (قرن 6ـ 12 ق) موجود درکتابخانه مرکزی دانشگاه تهران (مجموعه سیدمحمد مشکوه شامل 183 جلد و 45 یادداشت بررسی شده است و نگارنده سعی کرده است تا با بررسی عناوین و مضامین یادداشتهایی که در أغاز یا پایان نسخ خطی نگاشته شده و ارزش کتابشناسی ونسخه شناسئ دارند ویژگیهای آنها را- با تحلیل محتوا و تجزیه تحلیل علمی و تحقیقی، شناخت نوع موضوعات، ارتباط موضوعات با متن...

متن کامل

مطالعه تطبیقی- تحلیلی نقوش سفالینه های آقکند با نقوش منسوجات قرن های چهارم تا ششم ه.ق.

سفالگری یکی از دیرینه ترین هنرهایی است که تجلی گاه باورها، اساطیر و جهان بینی تمدن های بشری به شمار می آید و نقوشی که بر سفال نقش می بندد، معرف میراثی است که در آن بستر به وجود آمده است. هنر سفالگری در طی نخستین سده های اسلامی، غنا و ارزشی بیش از پیش یافت. در طبقه بندی انواع سفالینه های دوره اسلامی، سفال های نوع آقکند از جایگاه ویژه ای برخوردارند. در مقاله حاضر، سعی شده تا پس از ترسیم پیش زمینه...

متن کامل

ویژگی های بصری در سفالینه های مینایی با تأکید بر نقشمایه ها و ترکیب بندی (575-616 ه.ق)

Potteries known as “Minai” are one of the valuable types of potteries remained from middle Islamic era, which were produced between 575 and 616 AH in middle of Islamic civilization, in the late period of Seljuk and Khwarazmshahi era in Iran. Such potteries were found in works obtained from Ray, Kashan, Saveh, and in a limited number in Nishapur and Tabriz that in terms of motifs and their compo...

متن کامل

بررسی بازتاب تصویری بهشت و جهنم در نقاشی کودکان 6 تا 9 ساله در ایران

بررسی‌های روان‌شناختی نشان می‌دهد که نقاشی کودک نتیجة آموزه‌های خودآگاه و ناخودآگاه او نسبت به مفاهیم گوناگون است و کودک آنچه را که از بیان آن عاجز است از طریق نقاشی بیان می‌کند. درگیری‌های ذهنی او در رابطه با سؤالات و دغدغه‌های مذهبی نیز از مسائلی است که به دلیل ناتوانایی گفتگو در رابطه با آنها در نقاشی‌هایش نمود می‌یابد. هدف این پژوهش بررسی بازتاب تصویر بهشت و جهنم در نقاشی کودکان شش تا نه‌سا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023